Správa železnic, zarząd czeskiej kolei, szuka wykonawcy zabytkowego dworca w Chebie z lat 60. XX w. Jednocześnie rusza budowa nowego dworca w Kladnie oraz konkurs architektoniczny na przebudowę dworca w Moście.
Siedmiopiętrowy budynek został wybudowany w 1963 r. Obiekt, którego długość wynosi aż 136 m, posiady bogaty wystrój z mozaikami, witrażami czy ozdobnymi przeszkleniami. Teraz Správa železnic szuka firmy, która wyremontuje obiekt z poszanowaniem zabytkowej substancji. Prace rozpoczną się w przyszłym roku i potrwają dwa lata. Ich koszt to 691 mln koron (ok. 120 mln zł).
Elewacja i okładziny ścienne zostaną odnowione, wymienione zostaną drzwi i okna. W hali głównej przywrócone zostaną oryginalne zegary i meble z epoki. Wymieniony zostanie system informacji pasażerskiej, powstaną nowe pomieszczenia biurowe i sklepy. Na drugim piętrze powstanie sala konferencyjna, a na najwyższej kondygnacji – wielofunkcyjna przestrzeń z widokiem na miasto. Na dachu zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne. Rozbudowana zostanie przestrzeń parkingowa.
Przebudowany zostanie także inny obiekt z epoki – chodzi o dworzec w Moście z lat 70. XX w. Správa železnic ogłosi konkurs architektoniczny, którego celem będzie opracowanie koncepcji wystroju hali dworca a także przestrzeni komercyjnej. Nad torami pojawi się kładka, która zastąpi dwa istniejące przejścia podziemne. Kładka będzie prowadziła do dzielnicy Rudolica, a jej wygląd ma współgrać z zadaszeniem peronów. Architekci zaproponują zagospodarowanie wschodniej części dworca np. na potrzeby placówek medycznych oraz przekształceniu dawnej restauracji na cele wystawiennicze. lecenie obejmuje również projekt koncepcyjny zagospodarowania górnej części budynku. Koszt całej budowy szacowany jest na prawie 850 milionów koron, a przebudowa ma przypadać na lata 2030–2031.
Jednocześnie Správa železnic informuje, że ruszyła budowa dworca w Kladnie, który będzie uzupełnieniem już ukończonych peronów i przejścia podziemnego. Za jego projekt odpowiada pracownia Jakub Cigler Architekti i Metroprojekt. Obiekt będzie połączony z przejściem podziemnym za pomocą schodów ruchomych.
Budowa całkowicie nowego budynku na stacji Kladno jest jednym z ostatnich etapów kompleksowej modernizacji linii do Kladna-Ostrovca, która rozpoczęła się pod koniec 2022 roku. Budowniczowie zbudowali dodatkowy tor na całym odcinku i zbudowali nowoczesne perony zarówno na stacjach Kladno i Kladno-Ostrovec, jak i na przystanku Kladno město. rzejście podziemne przy ulicy Petra Bezruče jest już ukończone, a kolejne jest w trakcie budowy przy ulicy Wolkerova. Trwa również budowa przejścia podziemnego na Sletiště.
Wykonawcami przebudowy dworca jest konsorcjum firm Eurovia CS, Strabag Rail i Elektrizace železnic Praha. Szacunkowy koszt całej budowy wynosi 4,687 mld koron (ok. 816 mln zł). Sam budynek będzie kosztował 150 milionów koron (26 mln zł).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.